فری‌بیکن: درآمد نفتی جمهوری اسلامی در دولت بایدن به ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش یافت

جمهوری اسلامی فقط در سال ۲۰۲۱، سال نخست دولت بایدن، ۳۷ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰، یعنی زمان پایان کار دولت ترامپ این درآمد ۱۶ میلیارد دلار بود

تصویری از دلارها و چاه نفت-با استفاده از کانوا

فری‌بیکن به نقل از آمار دولتی و برآورد کارشناسان گزارش داد، از زمان به‌قدرت رسیدن دولت بایدن-هریس، درآمد نفتی جمهوری اسلامی به حدود ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته است. منفعتی که به نوشته این نشریه، ناشی از ظاهرسازی اجرای تحریم‌ها در دولت بایدن است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا که یک نهاد دولتی ناظر بر بازارهای انرژی است طبق قانون آوریل ۲۰۲۴ موظف به انتشار گزارش درآمد نفتی ایران شده است.

این گزارش یکی از دست‌اول‌ترین تصویرها درباره نتیجه چهار سال اعمال نشدن تحریم‌های نفتی در دولت بایدن-هریس را ارایه می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش که اواخر هفته گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد ایران در سه سال نخست دولت بایدن-هریس، ۱۴۴ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است.

جمهوری اسلامی فقط در سال ۲۰۲۱، سال نخست دولت بایدن، ۳۷ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰، یعنی زمان پایان کار دولت ترامپ این درآمد ۱۶ میلیارد دلار بود. درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۲ به ۵۴ میلیارد دلار افزایش یافت و در سال ۲۰۲۳ هم ۵۳ میلیارد دلار درآمد نفتی از آن جمهوری اسلامی شد.

انتظار می‌رود در سال جاری میلادی نیز درآمد نفتی جمهوری اسلامی بیش از ۳۴ میلیارد دلار باشد.

فری بیکن می‌نویسد، ادامه جریان پول نقد برای جمهوری اسلامی، منابع مالی مورد نیاز برای حمایت از گروه‌های نیابتی نظیر حماس که حمله هفتم اکتبر به اسرائیل را انجام دادند، فراهم می‌کند.

جمهوری اسلامی علاوه بر درآمد نفتی، از مزایای معافیت از تحریم‌ها و دسترسی به ۱۰ میلیارد دلار بدهی عراق بابت واردات انرژی نیز بهره‌مند شده است. در جریان توافق سپتامبر ۲۰۲۳ نیز دولت بایدن ۶ میلیارد دلار دیگر از پول مسدود شده ایران را برای دسترسی جمهوری اسلامی آزاد کرد.

بیشتر از اقتصاد